tisdag 2 december 2014

Glutenfria bröd med nötter och torkad frukt

Att baka glutenfritt bröd trodde jag skulle bli en riktig utmaning inför att en vän skulle komma på besök. Jag ville inte köpa de glutenfria bröden från butiken utan tänkte att det måste vara betydligt godare om man bakar själv. Receptet var ett rent experiment som visade sig bli riktigt bra. Det svåraste i hela processen var nästan att hitta rätt typ av mjöl i Helsingfors. Jag ville helst inte köpa färdiga mixer utan använda bovetemjöl, kokosmjöl etc. Vilket inte var det lättaste att hitta. Nu har jag varit hemma i Sverige och fyllt på lagret. 


glutenfri, bröd, nötter, frukt, hälsa, receptglutenfri, bröd, nötter, frukt, hälsa, recept






6 st i stora muffins formar

1 dl hasselnötter
3 dl bovetemjöl
1 dl havregryn
1 dl torkade aprikoser
1 dl solroskärnor
2 msk chiafrön
0,75 tsk  bikarbonat
0,5 tsk salt
2 dl naturell kvarg
0,5 dl mörk sirap
2 tsk nyponskalsmjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Ställ muffinsformarna på en plåt. Grovhacka nötterna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt kvarg och sirap. Om det känns torrt kan man även tillsätta ett par matskedar mjölk. Rör ihop till en jämn smet. Klicka ut smeten i formarna. Strö över lite extra havregryn. Grädda bröden i mitten av ugnen 10-12 min.