torsdag 17 maj 2012

Muffins med chokladkräm

Så här på Kristi himmelfärdsdagen och vädret är lite halvtråkigt så kan man passa på att drömma sig bort till sommar och härliga picknickar i gräset eller på stranden. Muffins får mig alltid att tänka på sommar och långa dagar på stranden. Oftast har det i mitt fall handlat om köpt muffins med citronsmak eller choklad. Nuförtiden bakar jag gärna själv och för att hedra sommaren, som är temat i maj månads "Månadens sötsak", så har jag bakat muffins med chokladkrämsfyllning i mina nya söta muffinsformar i silikon. 

sommar, muffins, månadens sötsak, söta saker, choklad, recept, matblogg, muffins med chokladkräm

sommar, muffins, månadens sötsak, söta saker, choklad, recept, matblogg, muffins med chokladkräm


ca 12 muffins

2 ägg
2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75g smält smör
1 dl mjölk 

Chokladkräm
100g choklad (mjölk eller mörk; vilket som man tycker bäst om)
0,5 dl vispgrädde


Börja med chokladkrämen. Hacka chokladen fint. Värm upp grädden i en kastrull. När grädden börjar koka, ta av den från plattan och blanda i den hackade chokladen. Rör tills krämen är slät och det inte finns några klumpar av choklad. Låt svalna i kylen tills den blir som en fast kräm. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Gärna 5 minuter. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skäl. Sikta ner i äggblandningen och vänd ner det. Blanda i mjölk och smält smör. Fyll muffinsformar med 2/3 av smet. Klicka i lite chokladkräm. Fyll med lite mer muffinssmet. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.