måndag 14 maj 2012

Risotto med smörstekt sparris

Godmorgon! Hoppas ni hade en trevlig helg! Veckan börjar vi med, en i mitt tycke, perfekt rätt. Jag älskar nämligen sparris. Och jag älskar risotto. En måndag så här kan man lätt känna lite saknad efter helgen, denna rätten piggar upp igen kan jag lova! Laga, sleva upp och ta en gaffel och sätt dig och njut någonstans i solen. Härligare kan det nästan inte bli!

risotto, smörstekt sparris, sparris, sparrisrisotto, recept, blogg, mat, bak, vegetariskt






150g risottoris
parmesanost efter smak
0,5 liter grönsaksbuljong
1 gul lök
4-5 sparrisar
smör

Stek lök i olivolja i en kastrull tills den blivit mjukt och fått färg. Häll i riset och stek en liten stund. Häll på het buljong en slev i taget tills riset har blivit al dente. Häll ca en slev i minuten, mitt ris skulle koka 18 minuter. Låt vattnet koka helt bort innan du häller på nästa slev. Stek sparris i rikligt med smör i ett par minuter. Lägg upp på hushållspapper en stund. Skiva i skivor. När riset börjar bli klart så hälls sparrisen i riset och alltihop rörs ihop med riven parmesanost efter smak. Servera!