lördag 21 april 2012

Bakad choklad med vaniljglass

På den populära bakbloggen Söta saker så är det varje månad en bakutmaning: " Månadens sötsak". Det tyckte jag var en väldigt rolig idé och bestämde mig för att baka något på temat. Denna månadens tema är "sagolikt". Efter en lång stunds fundering så kom jag fram till att Bakad choklad med vaniljglass passar perfekt in på temat. Anledning: Det är sagolikt gott! Sagor är något lyckligt och glänsande med någon mörk elak tvist (häxa, varg, eller liknande) i sig. Det stämmer perfekt in på den bakade chokladen. Man blir lycklig av den, den glänser något otroligt, men om man råkar ta fel choklad så kan den få en riktigt otäck beskhet. I köket i Helsingfors så tillagas denna nästan varje vecka, ibland till och med flera gånger per vecka. (Senast igår kväll).  Därför har vi hittat en choklad som passar perfekt för våra smaker. Jag är en riktig mes och föredrar en mjölkchoklad med låg kakao halt, då blir den perfekt! Men det är en smaksak. Testa er fram! Så varsågoda, mitt bidrag till månades sötsak är: Bakad choklad med vaniljglass! 

choklad, baka, recept, efterrätt, dessert, fika, glass, vaniljglass, vanilj, söta saker

choklad, baka, recept, efterrätt, dessert, fika, glass, vaniljglass, vanilj, söta saker

Bilderna är från förra sommarens njutning på balkongen. Nuförtiden hinner jag sällan med att ta bild på dem innan dem är helt uppätna!






4 st
100g rumsvarmt osaltat smör
0,5 dl strösocker
2 ägg
2 äggulor
100g smält choklad
0,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt de hela äggen, ett i taget, och sedan gulorna. Vispa mellan varje ägg. Tillsätt smält choklad och mjöl under långsam vispning. Smeten ska ha samma konsistens som vispad grädde. Häll upp smeten i 4 smorda portionsformar. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 min. Chokladbakelserna ska ha stelnat i kanterna men vara rinniga inuti. Servera dem nybakade med en god vaniljglass.